مالیات بر ارث چیست

مالیات بر ارث به مالیاتی گفته می‌شود که به دارایی ها و مایملک باقی‌مانده از یک فرد فوت‌شده تعلق می‌گیرد. مالیات ارث دو نوع است؛ یک نوع از مالیات بر ارث از وراث و هنگام واگذاری ارث دریافت می‌شود و نوع دیگر مالیات بر ارث به‌طور مستقیم از تمامی اموال و ثروت‌های باقی‌مانده از فرد فوت‌شده اخذ می‌شود.

قانون مالیات بر ارث در ایران

اعمال قانون مالیات بر ارث در ایران به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. در سال 1394 این قانون با اصلاحیه‌های فراوانی مواجه شده و شکل تازه‌ای به خود گرفت. در قانون جدید مالیات ارث ایران، بر کلیه دارایی ها و مایملک باقی‌مانده از متوفی مالیاتی دریافت نمی‌شود و صرفاً وراث موظف‌اند از ارث دریافتی خود مالیات پرداخت کنند. میزان و نرخ مالیات بر ارث افراد نیز، بستگی به نسبت آن‌ها با فرد فوت‌شده دارد. این نسبت را در قانون با عنوان طبقه وراث می‌شناسند.

طبقات ارث در قانون

قانون مالیات بر ارث ایران، وارثین را به سه طبقه تقسیم کرده است. طبقه اول وراثت شامل پدر، مادر، همسر، فرزند و نوه می‌شود. طبقه دوم ارث شامل پدربزرگ و اولیای او، مادربزرگ و اولیای او، خواهر، برادر، خواهرزاده و برادرزاده است. وراث طبقه سوم نیز شامل عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندان آن‌ها است.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث

بحث شیرین ماجرا، بحث محاسبه مالیات بر ارث در ایران است. محاسبه نرخ مالیات ارث بسته به نوع ارث دریافتی و طبقه وراثت متفاوت است. به‌ طورکلی وراث طبقه دوم، دو برابر وراث طبقه اول و وراث طبقه سوم، چهار برابر وراث طبقه اول باید مالیات بر ارث پرداخت کنند.

بیشتر بدانید: https://faraztax.com/

منبع: مالیات برارث


تعمیرات مالیات ,طبقه ,وراث ,می‌شود ,محاسبه ,فوت‌شده ,وراث طبقه ,قانون مالیات ,محاسبه مالیات ,برابر وراث ,پرداخت کنند منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ویستا طرح امام رضا علیه السلام تخفیف ویژه فقط برای امروز مجله اینترنتی زیبایی و زناشویی چاپ پیکسل / چاپ روی اجسام کتابخانه مجازی جهان نوین حرم شاه - بانک جامع اشعار مذهبی روضه و مرثیه گروه فرهنگی اسرا