رمان چيزهاي تيز اثر گيليان فلين، نويسنده‌ي آمريکايي، است که در سال ???? روانه‌ي بازار شد. کتاب چيزهاي تيز را مي‌توان در دسته‌ي آثار داستاني، رازآلود و هيجاني قرارداد. گيليان فلين در رمان خود به روايت داستان کميل پريکر مي‌نشيند. کميل رومه‌نگاري است که بايد به شهر زادگاهش بازگردد تا از چند قتل زنجيره‌اي وحشيانه گزارش تهيه کند. برگردان فارسي رمان چيزهاي تيز اثر گيليان فلين به ترجمه‌ي مهدي فياضي کيا و به همت انتشارات چترنگ در اختيار علاقه‌مندان قرارگرفته است.

در ادامه درباره‌ي اين اثر بيشتر مي‌خوانيم.

خلاصه‌ي داستان

کميل پريکر خبرنگار جواني است اهل شيکاگو،‌ با گذشته‌اي پرماجرا. آن هنگام که خبر گم‌شدن دومين دختر نيز در شهر زادگاهش مي‌رسد، رئيس او که برايش مانند پدر است کميل را مي‌فرستد تا گزارشي از اين ماجرا تهيه کند. چه کسي مي‌گويد نمي‌توانيد يک‌بار ديگر به شهر خودتان برگرديد؟ اما سؤال اصلي آن است که آيا کميل واقعاً مي‌خواهد به آنجا بازگردد؟ بودنش در شيکاگو به‌جاي پودانک دليلي دارد و خطري که از جانب گذشته و آشفتگي رواني‌اش تهديدش مي‌کند، کم از خطري نيست که از جانب آن قاتل زنجيره‌اي متوجه اوست.

 کمتر از يک سال پيش جنازه‌ي حلق‌آويز دختري با دندان‌هاي کشيده‌شده پيدا شد. حال نيز دختر ديگري در همان سن‌و‌سال گم‌شده و محلي‌ها نگران‌اند همان بلا سر او آمده باشد. کمي بعد، جنازه‌ي او نيز در فاصله‌ي اندک ميان دو ساختمان پيدا مي‌شود و همه مي‌دانند که اين تازه اول ماجراست.

 کميل بايد در شهر بگردد و سعي کند به کمک کارآگاهي که از کانزاس براي کمک فرستاده‌اند، هر اطلاعاتي که مي‌تواند از مردم يا کلانتر يک‌دنده‌ي شهر بگيرد. با خانواده‌ي قربانيان ملاقات مي‌کند و خوشبختانه يا بدبختانه، مجبور مي‌شود با هم‌کلاسي‌هاي سابقش نيز ديدار داشته باشد.

 بزرگ‌ترين ارتباط کميل با آن شهرْ خانه‌ي پدري‌اش است؛ خانه‌اي که حالا پدر، مادر ناتني و ناخواهري‌‌اش آنجا زندگي مي‌کنند. همه‌ي ما مي‌دانيم زمان‌هايي که به خانه‌ي پدر و مادرمان بازمي‌گرديم چه رفتاري پيدا مي‌کنيم. خيال مي‌کنيم دوباره کودک هستيم و منتظر توجه و مراقبت از سوي آن‌هاييم. داستان کميل اما… بگذاريد بگويم پر از کمبود است و برخي زخم‌هاي آدم انگار هيچ‌گاه قرار نيست بهبود يابند.

داستاني جذاب پر از شخصيت‌هاي نچسب

 پيش‌ازاين اثر، رمان دختر گمشده نيز از گيليان فلين سروصداي زيادي کرد. اگر طرفدار قلم او باشيد و آثارش را دنبال کنيد، مي‌دانيد که هر جا اسم گيليان فلين بيايد بايد منتظر چند شخصيت نچسب و دوست‌نداشتني در کتابش نيز باشيم. فلين استاد خلق چنين شخصيت‌هايي است و کاري مي‌کند خواننده در هر صفحه هزار بار خدا را بابت خانواده و دوستان عزيز و مهرباني که دارد شکر کند. اگر هوس کرده‌ايد شاهد جنجالي خانوادگي باشيد که آشفته‌تان کند، کتاب چيزهاي تيز گيليان فلين را بخوانيد!

شخصيت‌محور، طرح داستان غيرقابل‌پيش‌بيني و پاياني خوب

 طرح داستان در کتاب چيزهاي تيز پر است از چرخش‌هايي که خواننده شايد نتواند کاملاً پيش‌بيني‌اش کند اما خيلي هم دور از ذهن نيستند. اين اما دليلي بر خوب نبودن آن چرخش‌ها نيست. يکي از مشخصه‌هاي کتابي خوب، داشتن پاياني خوب است و يک پايان خوب، پاياني است که با عقل و کليت داستان جور دربيايد و منطقي باشد. کتاب چيزهاي تيز از اين نظر هيچ‌چيز کم ندارد.

 اما اين کتاب بيشتر از داشتن طرحي جذاب و پاياني معقول، به‌شدت شخصيت‌محور است. کتاب چيزهايي تيز تماماً درباره‌ي شخصيت‌هايي است که چندان هم به دل مخاطب نمي‌نشينند. شخصيت اصلي، کميل، اما متفاوت است؛ کاراکتر پيچيده‌اي دارد و با موضوعات و مشکلات پيچيده نيز سروکار دارد.

 زماني که درباره‌ي خانواده و گذشته‌اي که او از آن مي‌آيد بخوانيد، همه‌چيز برايتان روشن مي‌شود. شايد با برخي تصميماتش موافق نباشيد و برخي رفتارهايش را تائيد نکنيد اما در مقايسه با ديگران، او را بيشتر دوست خواهيد داشت.

کتابي براي رمان‌خوان‌هاي غيور با اعصاب قوي!

گرچه اين رمان آن‌قدر خوب و جذاب است که شايد بخواهيد به هرکسي پيشنهادش دهيد، بايد بگويم اين کار درست نيست. به چند دليل؛ اولين و واضح‌ترين دليل آنکه برخي افراد شايد تحمل اين اندازه تاريکي و خونريزي که نويسنده به داستانش مي‌افزايد نداشته باشند.

بسيار زيادند داستان‌هاي کارآگاهي و رازآلودي که عادي‌اند و خوانندگان عادي را وارد کشمکش با ضدقهرماني مي‌کنند که تا حدودي غيرعادي و گاهي حتي يک رواني تمام‌عيار است. اينجا اما قهرمان داستان جداي از اوضاع نابساماني که درگيرش شده، خودْ شخصيتي پر‌حاشيه و آشفته است.

در متن داستان شرح دقيق خود‌آزاري،‌ مصرف مواد مخدر و حيوان‌آزاري آمده است. مرگ و وحشت موضوعاتي هستند که نويسنده از بي‌پرده‌گويي درباره‌شان ابايي ندارد. روابط ميان افراد دوپهلو و نيشدار است و گفتني بخواهيم انسان‌هاي شاد و خوشبخت را مضحکه قرار دهيم.

به اين دلايل مطالعه‌ي کتاب چيزهاي تيز به خوانندگاني که دنبال پاياني خوش‌وخرم و داستاني پر از اميد و وعده‌ي آينده‌اي بهتر هستند، پيشنهاد نمي‌شود.

سريالي با اقتباس از کتاب

کتاب چيزهاي تيز چنان داستان تأثيرگذاري دارد که در سال ???? سريالي کوتاه در هشت قسمت با اقتباس از آن توليد و از شبکه‌ي اچ‌ بي ‌او پخش شد و موفقيت‌هاي بسياري کسب کرد. اين زنجيره توانست جايزه‌ي گلدن‌گلوب را براي بهترين نقش زن و بهترين سريال کوتاه از آن خود کند.

برشي از کتاب

«گاهي فکر مي‌کنم بيماري درون هر زني است و تنها منتظر لحظه‌ي مناسب است تا خود را نشان دهد. در تمام عمرم زن‌هاي بيمار بسياري را مي‌شناختم. ني با دردهاي مزمن و بيماري‌هايي هميشگي. ني با شرايط خاص. مردها نيز حتماً استخوان‌درد و کمر‌درد را تجربه مي‌کنند؛ شايد لازم باشد يکي دو بار زير تيغ جراحي بروند، لوزه‌اي را دربياورند، پروتز براقي را جاي استخوانشان کار بگذارند. زن‌ها اما تحليل مي‌روند.»

سخن آخر

چيزهاي تيز به لحاظ روان‌شناختي تاريک و آزاردهنده است و مخاطب را آشفته مي‌کند. در کل اما آن را شايد بتوان يک سروگردن بالاتر از جاهاي تاريک و يک پله پايين‌تر از دختر گمشده ارزيابي کرد. کتاب جاهاي تاريک شبيه به هيچ کتاب ديگري نيست؛ سرد، تاريک و فراموش‌نشدني است و خواننده را با خود به سفر مي‌برد. اگر علاقه‌مند به مطالعه‌ي رمان چيزهاي تيز اثر گيليان فلين هستيد، همين حالا مي‌توانيد آن را از وب‌سايت کاواک خريداري نماييد.

خريد کتاب چيزهاي تيز از کاواک

 


دانلود رایگان کتاب ,چيزهاي ,داستان ,گيليان ,کميل ,فلين ,کتاب چيزهاي ,گيليان فلين ,رمان چيزهاي ,داستان کميل ,جاهاي تاريک منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

  آموزش آشپزی آپشن خودرو تعمیرات کامپیوتر سایت 24 مووی | 24movie.org | دانلود رایگان فیلم و سریال تـــکفا, مرجع بازی و سرگرمی اسرار چت|بهیاران چت|مشتی چت|مشهد چت|انوش گپ|اسیره چت